Pieminekļi

Arvien plašumā un arī skaļumā vēršas diskusija par Okupācijas muzeja plānoto piebūvi – balto Nākotnes māju un memoriālu represētajiem. (Memoriāls, kura izmaksas sastāda  daļu no valdības pagājušajā vasarā piešķirtajiem 7,4 miljoniem eiro šim projektam, ir atsevišķs apjoms gan fiziski, gan citu autoru veidots, un vēl tā pa īstam nav nokļuvis diskusiju krustugunīs). Vēlreiz neuzskaitīšu abu pušu racionālos un emocionālos argumentus par/pret pārbūvi, ar tiem šobrīd pilna mediju telpa, 100g kultūras Diskusiju ieskaitot, vien uzsvēršu, ka diskusijas būtība ir (vai tai būtu jābūt) krietni plašākai par 1 vai 2 jaunu apjomu radīšanu vai Okupācijas muzeja telpu problēmām. Diskusijas būtība ir par Okupācijas, bijušā Latviešu strēlnieku muzeja būves kā nesabojāta modernisma arhitektūras parauga saglabāšanu un Strēlnieku laukuma ansambļa, Zaigas Gailes vārdiem runājot, “atstāšanu mierā”. Vismaz līdz tam brīdim, kamēr kādam nav skaidra vīzija par to, kādam Strēlnieku/Rātslaukumam vajadzētu izskatīties nākotnē – tajā nākotnē, kurā dzīvos mūsu bērni un, cerams, drusku arī mēs. Es atvainojos, bet šobrīd man nav skaidrs, kurš Rīgā ir šis atbildīgais “kāds”, jo diskusijā nedzird ne Rīgas pilsētas galvenā arhitekta, ne RD Pilsētas attīstības departamenta balsis. Kultūras ministre savu nostāju ir publiskojusi.
Iesaistīties šajā diskusijā nav emocionāli viegli, ko vēl vairāk pastiprina uzmācīga, neatlaidīga de ja vu sajūta – tieši tādi pati, piemēram, bija diskusija par Lielajiem kapiem – diskusija, kurā divas puses absolūti nebija un nav gatavas sarunai, empātijai, pārkāpšanai pāri savām vajadzībam, savām interesēm, “kā man labāk”, un racionāli vienoties kopējā vīzijā – kā labāk sabiedrībai, pilsētvidei, un galu gala – mūsu valstij. Mēs diskutējām, pareizāk sakot, abas puses tiepīgi un emocionāli atkārtoja katra sev izdevīgos argumentus, bet Lielie kapi tikmēr lēni drupa. Un drūp vēl šodien.
Un tādas diskusijas mūsu sabiedrībā ir bijušas neskaitāmas, par visām tēmām, gan triviālām, gan nacionāli nozīmīgām – kaut vai nesenā par velobraucēju tiesībām pārvietoties pa Rīgu – principā tika “diskutēta” vienā diskursā – “MAN traucē”, “MANI besī”, “MAN uzbrauca” utt. Pilnīgs empātijas un sevis kā lielāka kopuma sastāvdaļas, kopuma ar virzību nākotnē, apzināšanās trūkums. Vai – kā definēja kāda komentētāja: “Mana argumentācija pusaudža gados.”
Rīgas Stradiņa universitātes profesors Sergejs Kruks savā pētījumā “Ārtelpas skulptūras semiotika, politika un ekonomika. Pieminekļu celtniecība un demontāža Latvijā 1945–2010” raksta, ka pieminekļi tiek uzstādīti ar mērķi atgādināt par konkrēto notikumu vai cilvēku.
Nu ko, varbūt tad tiešām – lai! Lai! Lai par sava laika notikumiem un sava laika cilvēkiem, viņu izpratni, aprobežotību, ietiepību, atbildību, alkatību, naidu, dusmām, izmisumu, politiskām un ekonomiskām interesēm mums turpina atgādināt viņu radītie pieminekļi – nodedzinātās, izlaupītās un apzināti postā aizlaistās vācu muižas, appludinātais Staburags, degradētā padomju gados tapusī modernisma arhitektūra, Dzelzceļa stacijas apbūve, balto plastmasas logu žokļi senās koka mājās…Kāpēc gan lai Strēlnieku laukuma apbūve nākotnē neatgādinātu par mums – kādi toreiz bijām mēs, 2015. gada rīdzinieki?

About kristinezelve

Labotam ticēt!
Šis ieraksts tika publicēts BLOGA IERAKSTI. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

10 Responses to Pieminekļi

  1. Anita saka:

    Diskusija vakar bija interesanta. Paldies! Tomēr tās būtība nav par arhitektūru, bet gan par politiku- ir viena sabiedrības daļa, kam ļoti gribētos nonivelēt Latvijas Okupācijas muzeja nozīmi pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā. Tāpēc arī tik ļoti gribas pazemot tā darbiniekus, iedzenot pazemē – kā vispār nav kauna runāt par kādām pārspīlētām administratīvajām platībām iecerētajā projektā, vajag tikai paskatīties, kādās telpās strādā, piemēram, VID administratīvais personāls utt. utt. Nepiekrītu, ka argumenti par arhitektūru šeit būtu prevalējošie. Otra lieta- biznesa intereses. Atvainojos, bet jaunā antropoģijas pētnieka argumenti par sociālo atmiņu vakar neizskanēja pārliecinoši- drīzāk gan radās iespaids, ka viņš lāgā nezina, par ko īsti runā- kaut vai ka projekta apspriešana ilgst vien pāris mēnešus utt.

  2. Protams, diskusijai ir arī politisks aspekts, tomer es aicinu nodalīt argumentus – arhitektūras kvalitāte ir arhitektūras kvalitāte, un okupācijas režīmos cietušo piemiņa ir okupācijas režīmos cietušo piemiņa. Divas dažādas lietas šajā diskusijā, un ,ja tās sāk jaukt vienā, sanāk demagoģija. Tāpat neviens neapstrīd, ka OM telpu problēma ir aktuāla. Jautājums ir par labāko – ilgtermiņā visai sabiedrībai, ne tikai OM – labāko risinājumu.

  3. uldis saka:

    Diemžēl Strēlnieku laukuma ‘atstāšanu mierā’ nezin kādēļ nesaista kopā ar Gailes un co interesēm Rtu mājas pārbūvē, kas, starp citu, atrodas tajā pašā laukumā

    • Jā, šī versija ir dzirdēta. Arhitektu portālā A4d par to ir interesanti komentāri, arī par citām versijām šajā kontekstā.
      Vai Jūs zināt, kādas konkrēti ir viņas interseses, un kā tās ietekmē OM piebūves esamība/neesamība?

  4. Just me saka:

    Situācija un notiekošais skaidri parāda to, cik stipri daļa sabiedrības joprojām ienīst jebkuru atgādinājumu par Latvijas okupāciju. Šķiet, gatavi zemi ēst, lai tikai “nozāģētu” muzeja jaunās ēkas celtniecību. Kā teicis:Nāzims Hikmets “Viņa ūsas mūsu zupā”. Jā, tās tur ir joprojām…

    • Man tiešām grūti saprast, kādēļ diskusija par OM piebūves arhitektoniskajām kvalitātēm tiek uztverta kā vēlēšanās iznīcinat Okupācijas muzeju.

      • Just me saka:

        Der atskatīties muzeja pastāvēšanas vēsturē. Aicinājumi “nojaukt”, “aizvākt”, “ar zemi nolīdzināt” skanējuši biežāk par labrītu. Šoreiz tikai citas frāzes tiek izmantotas.

  5. Apgalvojumi, ka OM piebūve ir slikta, neatbilstoša stilam, sabiedrības vajadzībām, utt. ir nekas vairāk kā slikta baletdejotāja izteikumi par “traucējošiem pautiem”. Varbūt pietiks zīst no pirksta glupjus argumentus, kāpēc OM vajadzētu aizvākt no Ušakova centra? Vai tā sauktajiem kultūras darbiniekiem un žurnālistiem nav kauna kļūt par komuņagu prestitūtām?

    • Parasti šādus komentārus, kurā nav argumentu, toties papilnam rupjību, neakceptētu, bet tad nolēmu – lai jau parādās viss diskusijas plašais spektrs, un tas, kas jāuzklausa “tā sauktajiem kultūras darbiniekiem un žurnalistiem”.

  6. kaza saka:

    Diezgan ironiska šķita arhitekta Sīļa samērā bravūrīgā, bet histēriskā vēršanās pret šo projektu, sevišķi ņemot vērā, ka viņa paša veidotie projekti ir gandrīz tikai un vienīgi “kastes”…

Komentēt